Vad innebär en finstädning?

En finstädning är ett mellanting mellan en vanlig hemstädning och en storstädning. De innefattar de moment som normalt inkluderas i den vanliga veckostädningen men noggrannare. Det kan också vara efter överrenskommelse om vilka olika moment som städningen skall inkludera – allt efter era önskemål!

I mån av tid städar vi, utöver de vanliga momenten, sådant som annars hör till storstädning t.ex. dörrkarmar och lister, kakel mm. Det är bra om ni är tydliga med era önskemål och förväntningar inför städningen så vi är säkra på att vi lägger energin på rätt moment och beräknar tidsåtgång rätt.

Se till att ni plockat i ordning

Städa undan kläder, småprylar, leksaker och disk så att vi lätt kan komma åt alla ytor.
Om har beställt fönsterputs behöver ni plocka undan blomkrukor och ev. gardiner så att vi lätt kommer åt era fönster. Det är bra om ni ser till att det finns ljus i rummen för det är inte lätt att städa i mörka/skymda utrymmen.

Inhandla ev. städmaterial.

Det är viktigt att ni har bra rengöringsmedel och utrustning för ett effektivare arbete. Tänk på vilka moment ni önskar att få utförda och vad för materials som krävs. Beroende på hur många städerskor som kommer kan vi behöva fler än en uppsättning av hinkar, trasor och skrubbsvampar. Fråga oss om ni är osäkra.

Vi har möjlighet att hålla med allt städmaterial för en kostnad motsvarande 2 timmars arbetstid. Önskar ni detta behöver ni informera oss i god tid. Fönsterputsmaterial står vi alltid för.

Städmaterial vi rekommenderar, OBS; Efter behov, allt är inte helt nödvändigt.

dammsugare & dammsugarpåsar

golvmopp & hink

sopborste & skyffel

extra hink

disktrasor

microfibertrasor

skrubbsvampar

dammvippa

toalettborste

diskborstar

stålull, ex. svinto

hushållspapper

allrengöringsmedel

såpa

diskmedel

skrubbcremé, ex. vim/jif

toalettrengöring, ex. WC-duck

fettlösande rengöringsmedel för kök, ex. sprayflaska

kalklösande medel för badrum & toa, ex. sprayflaska

ev. fönsterputsspray för glas och spegelytor

Specialmedel för ugnsrengöring ex. MrMuscle

Låsning

Om ni inte har möjlighet att vara hemma kan ni informera oss gällande nyckelrutiner. Det går t.ex. att komma överrens om ett gömställe för nyckeln i en blomkruka eller liknande.

Tänk ut om någonting kräver särskild skötsel

Det kan t.ex. vara ett trägolv som inte tål vatten, ett stengolv som inte tål starka medel eller en keramikhäll som kräver specialmedel. Instruera våra städerskor eller informera oss på kontoret så meddelar vi det vidare.

Risker & ansvar

Vet ni med er att ni har ömtåliga saker hemma som kan gå sönder eller på andra vis kan orsaka en olycka måste ni informera oss eller er städerska. Det kan vara en elkabel som ger stötar eller en dyr vas som står ostadigt och kan blåsa omkull vid korsdrag, eller en tavla som inte sitter helt fast och kan ramla vid dammtorkning mm. Alla hus har sina egenheter. Har ni ömtåliga föremål som ni vet kräver extra försiktighet är det ert ansvar att informera oss eller plocka undan dem! Vi ersätter endast för skador där vi uppenbart är ansvariga pga. bristfällande varsamhet.

Vid fönsterputs behöver ni informera oss om ni har fönster med lösa- / fastmålade rutor eller övriga avvikelser som kräver extra försiktighet, eller informera fönsterputsaren på plats! Vi vill inte riskera att vara orsak till ev. glassprickor pga. bristfällig information.

Det underlättar ifall ni själva är nåbara på dagtid så att vi kan kontakta er ifall något skulle inträffa.

Försäkring

Vi är och vår personal är försäkrade. Vi har fullständig ansvarsförsäkring. Om en olycka skulle inträffa som vi är ansvariga för så ersätter vi er.

Övriga bestämmelser

Vår personal har alltid rätt till 5 minuters rast per timma. Vår personal får själva bestämma hur de vill fördela denna tid.

Avbokning

Avbokning ska göras till vår kundtjänst via telefon/telesvar 08-504 00 355, e-post till kundtjanst@sthlmhus.se senast 2 arbetsdagar innan förbestämt städdatum. Vid försenad avbokning sker en debitering motsvarande 2 arbetstimmar.

Skattereduktion

Köpare av hushållsnära tjänster har rätt till skattereduktion på 50% av arbetskostnaderna. Efter den 1 juli 2009 kom skatteverket med nya regler; ”fakturamodellen” vilket innebär att ni får skattereduktionen avdragen redan vid fakturabetalning. Vi behöver ert personnummer för att genomföra ansökan. Om det blir avslag från skatteverket så blir du betalningsskyldig för hela summan och det tillkommer en administrationsavgift på 250kr.

Betalning

Betalningsperioden är 20 dagar netto och en faktureringsavgift på 35:- tillkommer. Betalning skall ske till: BG: 871-5955. Er faktura skickas via vanlig post kort efter städningen.

Moment som ingår i vår vanliga hemstädning

Dessa är det vanligaste förekommande städmomenten som ingår i vår hemstädrutin.

När ni bokat finstädning är det dock inte begränsat till endast detta utan vi utför gärna de storstädningsmoment ni önskar!

Köket

Avtorkning skåpluckor/lådfronter och fronter på vitvaror där man kommer åt.

Rengöring av spishäll och utsida ugnslucka.

Avtorkning av spisfläkt –ovanpå och under.

Rengöring av bänkar, diskho och vattenblandare.

Avtorkning av kakel/väggar ovan bänkarna.

Rengöring av sopskåpet.

Rengöring utvändigt på kaffebryggare, vattenkokare och övriga hushållsmaskiner.

Rengöring av mikrovågsugn, in- och utsida.

Rengöring av belysning, bord och stolar, fönsterbrädor.

Badrummet

Rengöring av duschkabin/badkar, in och utsida samt kanter.

Rengöring av hela WC-stol, in- och utsidor.

Rengöring av badrumsinredning och speglar.

Rengöring av väggarna över badkar och handfat.

Övriga rum (vardagsrum, sovrum, hall mm)

Dammtorkning av samtliga fria ytor, på möbler, tavelramar, lampskärmar, lister,

socklar mm.

Golven

Dammsugning av golv och mattor.

Våttorkning av golvytor.

Övriga moment

Rengöring av väggarna över badkar och handfat.

Avfläckning av dörrblad och karmar och runt strömbrytare mm.

Dammsugning av tygmöbler.

Avfläckning av resterande väggytor.

Detta är de vanligaste städmomenten – mycket mer än detta gör vi självklart!

Informera kontoret om era önskemål eller ta det tillsammans med er städerska på plats.

Övriga bestämmelser

Om vi vid ankomst upptäcker att det finns mer arbete än vad som framgick vid bokningstillfället och arbetet är mer än vad vi klarar av att uträtta på avtalad tid så kontaktar vi er direkt. Då har ni som alternativ att vi endast städar det vi hinner med eller att ni godkänner utökad arbetstid. Om ingen av alternativen godkänns så avbryts arbetet och ni blir betalningsskyldiga för utkörning motsvarande 2 arbetstimmar per arbete vi skickat.

Prislista

måndag – onsdag

torsdag – fredag

Tim/tillfälle

Fullt pris*

Efter avdrag**

Fullt pris*

Efter avdrag**

3 – 4,5

330:-/tim

165:-/tim

350:-/tim

175:-/tim

5 – 6,5

310:-/tim

155:-/tim

330:-/tim

165:-/tim

7 +

300:-/tim

150:-/tim

310:-/tim

155:-/tim

* Timavgift inkl. moms

** Timavgift inkl. moms efter 50% skattereduktion

Vi debiterar endast för den tiden vi arbetat.

Skickar vi fler än en arbetare gäller timtaxan per person.

Psst… Ni känner väl till våra andra tjänster?

Trädgårdsarbete

Byggnadssnickerier

Flytt- och byggstädning

Regelbunden hemstädning